Älskade Selma




Min fina älskling, min lilla puliflicka, min älskade Selma.

För lite mer än nio år sedan, en ruskigt varm dag, kom du till mig.
Vi hämtade dig utanför Jönköping efter att nästan ha längtat ihjäl oss, världens mest fantastiska lilla svarta ulltuss, och hela vägen hem till Lund höll jag dig i min famn medan husse körde.
Jag har hållit dig så många gånger sedan dess.

När du bara några veckor senare bröt ditt lilla ben då du busade med Robin höll jag dig medan vi i ilfart körde till veterinären.
Under månaderna efter operationen höll jag dig då vi satt på bänken utanför stationen i Lund och tittade på folk för att du skulle få lite stimulans när du inte fick belasta benet.
Varje kväll efter bus i hundrastgården med dina kompisar höll jag dig då vi gosade i soffan.
När vi flyttade till Getinge och Max låg i min mage höll jag dig i famnen medan jag plockade snöis ur din päls efter vinterpromenaderna.

När vi kom hem från BB höll jag dig när du första gången skulle hälsa på Max, denna konstiga lilla skrutt som
du var en smula skeptisk till, men älskade och skyddade som alla dina flockmedlemmar.
När Max och hans kompisar röjde runt med svärden i vardagsrummet och du inte ville gå ut i lugnet i trädgården höll jag dig så att ingen skulle råka slå dig på din lilla nos.
När du hade busat lite väl vilt med Rocky och hade ont i benet höll jag dig hela kvällen tills det blev bättre.
När du blev tröttare och inte mådde bra höll jag dig och mitt hjärta var tungt av oro.
Hos veterinären som inte kunde hitta några fel höll jag dig så att du skulle känna dig trygg.

Jag höll dig när du kom hem från mommo och moffa då Ellen var född.
Jag har suttit med dig i famnen alla de kvällar i ditt liv du har tillbringat här hemma med mig, vi har gosat och pratat med varandra var dag. Vi har spelat fotboll, kastat frisbee och pipisbollen, haft dragkamp och promenerat. Du har skällt på grannarna och jag har skällt på dig, min älskling.

Du har tröstat mig när jag har varit ledsen. Du har lagt ditt huvud i mitt knä när jag har varit orolig, skuttat glatt omkring mig när jag varit glad, försvarat barnvagnen mot de av dina vänner du tyckte gick för nära.
Du har sovit brevid min säng, gått upp med mig mitt i natten när mina ben kliade, voffat på mig när jag pratat för länge i telefonen.

Det har alltid varit du och jag, min lilla älskling, alltid Selma och matte. 
Vi fick bara nio år.
Jag önskar så att de hade blivit fler, att jag fick ha dig hos mig längre, hjärtat mitt.

Den där allra första kvällen hemma i soffan i Lund lovade jag dig att du aldrig skulle behöva lida för att jag inte hade mod att fatta beslutet.
Idag höll jag dig för sista gången.
Du satt i min famn när du fick din lugnande spruta, jag berättade för dig vilken underbar liten vovveflicka du är medan du somnade.
Jag höll dig i famnen hela vägen till Galgberget och lade dig på filten bland blad från din älskade blodbok.
Nu sover du gott under ett täcke av björnmossa.

Min fina Selma, min prinsessa, min gullevovve, min finalina.
Jag vet att du inte har ont längre. Jag vet att du inte är törstig hela tiden och att benet inte värker.
Men det är outhärdligt att du inte är här hos mig, att jag inte kan hålla dig i famnen ikväll. Att du inte voffar och vill komma in från eller gå ut i trädgården, att inte höra dig dunsa i trappan.

Ikväll ska jag inte gå ut med dig innan jag lägger mig.
Dina korg, dina skålar, ditt koppel finns kvar där de alltid funnits, ditt tuggben ligger kvar under bordet för jag orkar inte förstå. Jag vill inte, vill inte, vill inte.

Men jag måste.
Inte idag, inte imorgon men snart måste jag förstå att du inte finns mer.
Att Selma inte bor här längre.
Jag höll mitt löfte, älsklingen.

Min Selma ♥



Kommentarer
Postat av: Carolina Heinsvig

Åh Mette, här sitter jag och storbölar. Du fick mig att minnas när vi fick ta bort vår förra hund, det var för ungefär 8 år sen men det kan fortfarande göra lika ont att tänka på. Jag lider verkligen med dig, jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är. En familjemedlem har försvunnit. Det blir lättare med tiden och sen när ni är redo så kanske ett nytt litet spralligt knyte kan förgylla era dagar.

2009-11-07 @ 10:24:42
Postat av: Mette

Tack, Carolina.

Det är fullständigt outhärdligt, jag saknar henne så att jag tror att jag blir galen.

Jag vet att det blir bättre och jag längtar till den dag då jag kan tänka på henne utan att gråta, då jag kan plocka fram alla fina minnen och njuta av dem. Just nu kan jag bara tänka på saknaden.



Stor kram, vännen.

2009-11-07 @ 11:15:22
Postat av: Carro, Emil och Tim

Mette min vän, du har gett Selma det bästa som man kan ge en vovve! Att hålla de löfte du gav när hon var en liten valp. Jag hoppas den dag det gäller för oss att jag kan vara lika stark som dig.



De är änglar till låns, och lilla Selma har det bra nu!



Vi tänker på er!



kramar om

2009-11-07 @ 18:21:43
Postat av: Sandra

Mette, fy vad tråkigt!

Du får se det positiva nu, hon lider inte mer. Du får gå vidare och leva på dem fina minnena du har. Det är svårt, mer än svårt, men en dag i sänden...



Sköt om dig, kram

2009-11-07 @ 20:06:41
Postat av: Mette

Carro, det är så fruktansvärt tomt. Nu är det två dagar sedan jag gosade med henne för sista gången och jag tänker på henne hela tiden. Jag vet att jag gjorde rätt och jag visste att dagen skulle komma, men saknaden är obeskrivlig.

Sandara vännen, tack för dina fina ord. De värmer, och det känns så skönt att veta att någon annan förstår.



Kramar till er båda!

2009-11-08 @ 11:45:11
Postat av: Erik Zetterlund

Mette, jag beklagar. Det var en fin text du skrev till din älskling, och den blir hon säkert jätteglad för, för jag är helt säker på att hon kan läsa den, var hon än är! Tiden läker faktiskt sår, och det som nu är ett stort öppet sår, blir med tiden ett fint litet ärr som ett fint minne av din härliga tid med Selma! Bamsekram!

2009-11-08 @ 19:29:33
Postat av: Carro Anna HAsse Emma OCh Rocky!

Rocky kommer sakna henne! Vi andra med såklart! Vi ses snart! Du anar inte hur gärna jag vill krama dig igen nu efter detta inlägget, det märks att du är lärare.. du kan skriva så djupt och fint. Man blir helt tömd,som sagt ses snart! Vill inget hellre en att umgås med Max och Ellen snart också. <3

2009-11-10 @ 19:16:10
Postat av: sarah bille

beklagar mette :( en hund blir automatiskt ens bästa vän, kunde inte läsa detta utan bli tårögd.

jättejätte fin text verkligen, selma var sjukt söt!

kramisar :)

2009-11-12 @ 00:09:16
URL: http://saraahbille.blogg.se/
Postat av: Ina

För två dagar sedan miste vår kära vän och familjemedlem! Lilla Teddy blev 10 år och 7 månader gammal. Hon har alltid funnits här! Alltid nära! Sovit vid min säng, varit med i större delen av mina barns liv! Jag kan inte fatta att hon inte finns längre! När jag läste din historia, kunde den varit min! Men man kan inte låta en hund ha ont och lida! Det kommer en dag, då man vet att det är dags! Ha det bra i hundhimmelen Teddy och Selma! Älskade, saknade vänner!

2009-11-12 @ 21:00:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0