Jesus på gågatan




Imorgon är det två veckor sedan Selma dog.
Det har varit förfärliga veckor, så tomt och märkligt. Jag saknar henne var dag och glömmer ofta att hon inte finns längre.
Ellen pratar om henne som om hon var här, och jag ilar hem från jobbet för att hinna promenera med henne.
Max har däremot koll på verkligheten. Han saknar henne väldigt, och vissa kvällar gråter han för att han saknar henne så mycket att han inte kan somna för att nästa dag glatt ropa till hundrädda grannkompisen:

- Kom, kom! Vi kan leka hos mig idag, för Selma är död!

Då får jag sannerligen påminna mig om att han bara är sex år, och samtidigt som jag vill bli helt vansinnigt arg (i smyg, naturligtvis) kan inte ens jag låta bli att le åt de tvära kasten.

Idag började Max på Miniorerna.
Det är en slags fortsättning på kyrkans barntimmar och en av bästisarna går där så Max ville prova på.
När jag kom och hämtade honom berättade fröken (tillika bästisens mamma) att Max minsann hade bländat dem allihop med sina ingående kunskaper i de bibliska berättelserna. Dessutom hade han skippat julen (var nog för tråkig) och ilat raskt till påsken:

- Jaa, Jesus var ju Guds son men det var inte alla som trodde på det utan de trodde att ha ljööög och lurades och kungarna och dom bestämde att han skulle dömas till döden men de kunde inte hitta honom så de frågade en av hans tolv kompisar och han berättade var Jesus var och så fick han pengar. Sen gillade ingen honom.
Jesus fick snickra sitt kors själv, det var jättestort och sen fick han släääpa på det på gågatan och de gjorde en krans av pinnar med vassa taggar och TRYCKTE ner den på hans huvud så att piggarna liksom trycktes in i huvudet och blodet rann jättemycket.
Sen spikade dom fast honom på korset och så hängde han där och dog, det tog jättelång tid och gjorde JÄTTEONT, och så begravde dom honom i en grotta för de kunde inte gräva i jorden där för den var torr eller så.
När de kom tillbaka dagen efter var han borta. Så gick han runt och pratade med folk i ett par dar och sen försvann han.


Fröken frågade då Max hur han kunde veta så fantastiskt mycket och vem som berättat det här (läs: vem ska vi anmäla?) och Max svarade sanningsenligt:

- Min mamma.





Pluttskruttarna Gotare på morgonpromenad


Kommentarer
Postat av: Anki Nell

ASGARV!!! HOHOHOHO -kan se hans fröken framför mig! Soc anm. nästa??? Oj vad skoj, kan se han framför mig när han berättar!! Må gott // Anki

2009-11-20 @ 09:02:10
Postat av: Maggan

Hahahahaha! Va härlig Max är!! Syskonen Gotare är vääääldigt väääldigt söta (lik sin mor) ska du veta!



KRAM

2009-11-20 @ 16:33:23
URL: http://margretgudmundsdottir.blogg.se/
Postat av: Mette

Visst är han skön, min lille kille!:D

Tack för era fina kommentarer!

Pussåkram

2009-11-20 @ 21:35:54
Postat av: Sara bakar

Del 1: så sorgligt. Jag har tänkt mycket på dig och undrar hur du har det. Vi hörs någon dag snart.



Del 2: Mycket roligt! jag kan riktigt höra dina ord genom Max, det är för festligt!

2009-11-20 @ 21:46:45
URL: http://www.sarabakar.se
Postat av: Mette

Jag saknar er! Det skulle ju vara så härligt om vi kunde få ihop något snart, lite smarrig middag eller friluftsövning..;D



Kram!

2009-11-20 @ 23:39:12
Postat av: Carro

Haha pinsamt, max kan mer en mig! x) haha

2009-12-12 @ 15:47:57
URL: http://thesiix.blogg.se/
Postat av: Carro och grabbarna

Jag lägger in en länk till dig på min hemsida som kommer upp inom kort. Hoppas det är ok? Måste ses snart! Kram

2010-01-23 @ 20:10:51
URL: http://pudelrace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0